Wyprawa do Brna i Mikulova śladami Hieronymusa Lorma

9 sierpnia, w dniu 203 rocznicy urodzin Hieronymusa Lorma, grupa osób głuchoniewidomych wraz z tłumaczami-przewodnikami wyruszyła na wyjątkową podróż do Brna i Mikulova. Wyjazd – zorganizowany przez Fundację Trnsgresja – był okazją do uczczenia pamięci twórcy alfabetu Lorma, który zrewolucjonizował komunikację osób głuchoniewidomych, umożliwiając im porozumiewanie się za pomocą dotyku. Wraz z nami wybrali się w nią przyjaciele z Polska Fundacji Osób Słabosłyszących.

Nasza wizyta śladami Hieronymusa Lorma rozpoczęła się na cmentarzu żydowskim w Brnie, gdzie znajduje się jego grób. W ciszy i zadumie mieliśmy czas na refleksję nad życiem i dorobkiem tego wybitnego człowieka.
Złożyliśmy dwa kamienie na jego grobie, co było symbolicznym aktem wdzięczności za jego niezwykłe osiągnięcia. Kamienie te miały także symbolizować różnorodne ścieżki, jakie pokonują osoby głuchoniewidome i ich tłumacze-przewodnicy, by móc żyć pełnią życia.

Następnie udaliśmy się do Mikulova, gdzie przy tablicy pamiątkowej, znajdującej się na ścianie domu, w którym urodził się Lorm, ponownie wyraziliśmy naszą wdzięczność – nie tylko za alfabet, który stał się mostem komunikacyjnym dla wielu osób, ale także za wsparcie ludzi, dzięki którym ta podróż mogła dojść do skutku. Wyjazd został sfinansowany ze zbiórki internetowej, za co szczególnie dziękujemy wszystkim darczyńcom, gdyż podróż nie była objęta żadnym projektem ani dofinansowaniem.

Kilka słów o samym Mikulovie:
“Południowe Morawy w Czechach zachwycają, a miasteczko Mikulov jest punktem obowiązkowym podczas zwiedzania „czeskiej Toskanii”. Tak właśnie mawia się o tych terenach, ponieważ trochę przypominają tę prawdziwą Toskanię we Włoszech. Miasto znane było już od XII wieku, gdy stanowiło ważny punkt kupiecki na trasie z Moraw do Wiednia.” [https://mynaszlaku.pl/mikulov-atrakcje/]

Spacerowaliśmy po urokliwym Mikulovie, podziwiając jego zabytkowe uliczki, rynek, dziedziniec przed grobowcem Dietrichsteinów, synagogę i fontannę. Odwiedziliśmy także Wzgórze Zamkowe, gdzie znajduje się Zamecký vrch. Zamek w Mikulovie zachwycił nas swoimi pięknymi ogrodami oraz piwnicą pałacową, gdzie mogliśmy zobaczyć ogromną beczkę na wino o imponujących rozmiarach – 6 metrów długości, 25 ton wagi, mogącą pomieścić ponad 100 tysięcy butelek wina. Beczka ta jest częścią ekspozycji poświęconej winiarstwu, które od wieków jest integralną częścią kultury regionu.

Część grupy zdecydowała się na wejście na 363-metrowy Święty Pagórek (Svatý kopeček). Na jego szczycie znajdują się cztery barokowe kaplice, w tym największa – kaplica Św. Sebastiana. Święty Pagórek jest również rezerwatem przyrody, co sprawiło, że mogliśmy cieszyć się nie tylko duchowym wymiarem tej wizyty, ale także pięknem otaczającej nas przyrody.
Jesteśmy ogromnie wdzięczni za możliwość odbycia tej podróży, która pozwoliła nam zbliżyć się do dziedzictwa Hieronymusa Lorma i oddać hołd jego pamięci.

Dziękujemy wszystkim, którzy wsparli naszą zbiórkę, dzięki czemu ten wyjazd mógł się odbyć i stać się niezapomnianym doświadczeniem. Dziękujemy tłumaczom-przewodnikom, którzy wsparli osoby głuchoniewidome w trakcie tego wyjazdu śladami Hieronymusa Lorma.

Zobacz galerię…

Info i fot. Fundacja Transgresja, oprac. rhr/

Data publikacji; 17.08.2024 r.

Udostępnij

Zachęcamy do zapisania się do Newslettera